Kettingbotsingen: een gids voor aansprakelijkheid en schadevergoeding in België.
Kettingbotsingen, met hun spectaculaire aard en vaak aanzienlijke schade, trekken altijd veel aandacht. Maar achter de schokkende beelden schuilt een complexe wereld van aansprakelijkheid en schadevergoeding. Dit wordt vooral duidelijk bij grootschalige kettingbotsingen, zoals de beruchte botsing in Zonnebeke in 2013, waarbij 131 chauffeurs betrokken waren. In dergelijke situaties wordt het bijna onmogelijk om een individuele aansprakelijke partij aan te wijzen.
Wat gebeurt er bij kleinere kettingbotsingen?
Bij kleinere kettingbotsingen, bijvoorbeeld met slechts drie betrokken voertuigen, wordt de situatie iets eenvoudiger. Volgens de algemene regel wordt de laatste bestuurder in de rij aansprakelijk gesteld voor alle schade, tenzij deze kan bewijzen dat er een plotselinge en ongerechtvaardigde remactie aan voorafging. Dit legt een zware bewijslast bij de laatste bestuurder, die moet aantonen dat het niet zijn schuld was.
Hoe word ik vergoed?
Voor grote kettingbotsingen met tientallen betrokken voertuigen hebben de verzekeringsmaatschappijen een oplossing gevonden om lange juridische gevechten te vermijden: de Assuralia-overeenkomst. Deze overeenkomst, opgesteld door Assuralia, de Beroepsvereniging van Verzekeringsondernemingen, zorgt ervoor dat de BA-verzekeraars van de betrokken wagens elk voor 50% van de materiële en voor 100% van de lichamelijke schade opdraaien, zonder een langdurige zoektocht naar aansprakelijkheid. Echter, deze regeling geldt niet automatisch en wordt case-by-case beoordeeld, en alleen voor incidenten in België.
De voor- en nadelen van de Assuralia-overeenkomst.
Een nadeel van deze overeenkomst is dat u als slachtoffer mogelijk niet volledig wordt gecompenseerd voor materiële schade, tenzij u een omniumverzekering hebt. De omniumverzekering dekt uw materiële schade volledig, ongeacht de schuldvraag, en neemt bovendien 50% van uw eigen risico voor haar rekening.
Het grote voordeel van de Assuralia-overeenkomst ligt in de snelheid van compensatie. Voorheen moest men wachten op een gerechtelijke uitspraak, wat jaren kon duren. Nu ontvangt u uw compensatie veel sneller, zelfs als de aansprakelijkheid niet direct duidelijk is.
Conclusie
Hoewel het systeem van schadevergoeding bij kettingbotsingen in België zijn beperkingen heeft, biedt de Assuralia-overeenkomst een pragmatische oplossing voor een complex probleem. Het garandeert snelle hulp voor de betrokkenen en voorkomt langdurige juridische processen. Als bestuurder is het echter van belang om goed verzekerd te zijn, zodat u in geval van een kettingbotsing optimaal beschermd bent tegen financiële verliezen.
Openingsuren kantoor
- Maandag9u - 12u13u - 17u
- Dinsdag9u - 12uop afspraak
- Woensdag9u - 12uop afspraak
- Donderdag9u - 12u13u - 17u
- Vrijdagop afspraak13u - 16u
- Zaterdaggeslotengesloten
- Zondaggeslotengesloten
Ten allen tijde beschikbaar op afspraak